Spørsmål:
hei.har lest at grensen for hvor mange keisersnitt er 3 på et av svarene dine. jeg skal ha k.snitt nr 4 i april,ogskal forløses to uker før. går til spesialist,som sa det var greit å gjennomføre s.skapet. i papirene fra forrige operasjon står det at ved evt. nytt s.skap må jeg forløses straks ved rier,pga av ruptur fare. veldig tynt undersegment, 1-2 mm. er ganske enkelt kjemperedd for revning,men syns legen min bagatelliserer alt jeg sier. hun sier at jeg skal leve som normalt,ingen forsiktighetsregler. jeg prøver å fortrenge tankene mine,for jeg blir kvalm,svimmel og full av angst. dette er jo ikke et spørsmål til deg, heller en som har behov for en annens mening.

Svar:
Det er helt riktig at grensen for anbefalte keisersnitt er flyttet fra 3 til 4, og du skal ha ditt nr 4. Fantastisk!
Jeg forstår at du er nervøs og tenker på dette, men livmoren er en helt spesiell muskel. Tenk bare på kvinnene før oss som fikk både 10 og 14 barn og alle kvinner rundt i verden som gjør det samme. Det forteller noe om muskelens styrke.
Jeg vil tro du har vært til kontroll på fødeavdelingen der operasjonen skal utføres. Når de har gitt deg en dato 14 dager før termin, kan du stole på at dette er gjort ut fra faglige vurderinger. Unn deg gleden og fyll vente tiden med annet enn bekymring, men legg inn gode hvilepauser og ta gjerne ut ferie før du går i permisjon for å få hvilt deg nok til barnet kommer.
Ønsker deg en fin vår!
Hilsen Monica.