Spørsmål:
Hei!
Jeg har katt hjemme, og den er jo selvsagt både høyt og lavt - til og med i sengene våre. Jeg vil helst ikke kvitte meg med katten, men er litt redd for å smitte barnet i magen. Hva kan jeg gjøre for å forhindre smitte?

Svar:
Svar:Toxoplasmosebakterien kan smittes via avføringen til unge katter (det er kattens første infeksjon som sprer mest smitte.) Behold katten din, men vær nøye med å vaske hendene når du har klappet katten og la andre tømme kattekassen. Du kan også be om en blodprøve for å se om du er immun mot bakterien (ca. 1 av 10 gravide er det i Norge.)
Når det gjelder toxoplasmose er det er like viktig å være klar over at dårlig stekt fårekjøtt ser ut til å være den største smittekilden i Norge. Høy temperatur og frysing dreper bakterien.
Hilsen Monica.