Spørsmål:
hei. jeg har fått meg kjæreste, og vi har hatt sex mange ganger uten kondom, selv etter at jeg sluttet på p-pilla. Det er over 2 mnd. siden første gang vi hadde sex uten prevensjon. Jeg hadde perioder der jeg var mye kvalm (ikke p.g.a. div. rusmidler), men kastet ikke opp. Jeg er tynn (går fort ned i vekt, men går sakte opp i vekt), og til tross for at jeg har spist lite i det siste, har jeg ikke gått ned i vekt, og puppene mine har vokst. jeg ser også en liten kul på magen som starter fra litt over navelen og ned.. jeg har mensen, men den har vart lenger enn den pleier. Jeg har også fått vondt i ryggen. kan jeg være gravid? Selvom jeg har drukket, spist valium, rochere, tatt amfetamin og kokain forrige uke og denne helga, rett før den kraftige mensen begynte? Kan det hende jeg abborterer nå, siden mensen plutselig ble så kraftig og langvarig, og jeg har en annen type smerte enn jeg vanligvis har? Hvis jeg tar graviditetstest hos helsesøster, lege eller på en helseklinikk, og jeg finner ut at jeg er gravid, og velger å abbortere, har hun rett til å fortelle det til foreldrene mine, siden jeg bare er 15 år? Hvor mye alkohol må til for å abbortere? Og hvis jeg er gravid, og bestemmer meg for å beholde ungen, hvor store er sjangsene for at ungen har tatt skade av mitt rusmisbruk? Hvis jeg bestemmer meg for å beholde det, kommer jeg selvfølgelig til å slutte med en gang, jeg er ikke avhengig, og det var bare akkurat denne helga og uka før jeg rusa meg med narkotika. Jeg ser ingen spm. om graviditet og rus, har veldig mange spm., beklager om det er rotete og langt, men jeg trenger virkelig hjelp. Jeg vil bli evig takknemmelig=) Hilsen karoline

Svar:
Det kan høres ut som om dette er en spontan abort på gang. Særlig med rikelig og langvaring blødning med andre smerter. Men, - det kan også være en helt vanlig mens uten at du er eller har vært gravid.
"P-pille" mens og mens uten p-piller er ofte helt forskjellig.
Jenter som har startet tidlig med p-piller kan ofte ikke huske eller vet kanskje ikke hvordan mensen var uten pillene ( mer og lengre blødning, mere smerter)
Du kan ta kontakt med helsesøster/jordmor/lege for en gravitest uten at de tar kontakt med dine foreldre. Også om du skulle ønske en abort og du IKKE ønsker at de skal få vite det, men
siden du er under 16 år vil det bli vurdert. Ditt ønske vil alltid veie tungt. Om det er andre bekymringer rundt deg og måten du lever på som kommer frem eller de har kjennskap til vil saken stille seg annerledes. Barnevernet kan også bli koplet inn i enkelte saker .
Men, kjære Karoline. Slutt mens leken er god. Du sier selv at du ikke er avhengig. Det er flot!
Det beste utgangspunkt for ikke å fortsette.
Jeg har selv jobbet i flere år med ungdom og rusavhengighet og vet hvilket helvete det er å komme seg ut av avhengigheten.
Barn skal heller ikke ha barn.
Du viser at du tenker som et barn som kan finne på å lage barn mens du bruker alkohol og narkotika!
Du må ta kontakt med med helsesøster på skolen din og få sikker pervensjon igjen. Snakk med henne også om hvordan du har det og få den hjelpen du trenger. Du fortjener også selv å ha det bedre.
Du høres resursrik og oppegående ut.
Det er spennende år, men også utfordringer du har foran deg, med mange muligheter, - også til å bli mor når den tid kommer.
Jeg regner med at du tar nye grep om livet ditt!
Jeg vil tenke på deg.
Hilsen Monica.