Spørsmål:
jeg er gravid i uke 9 og har jernmangel. har vært hos lege og bad å ta blødprøve(er veldig trøtt og vil sove hele tid).det visste at jeg har jernmangel 4,5(mot normalt 12).Lege sa jeg skal kjøpe jerntilskudt på apotek og ta 2 tablett daglilg. er det noka jeg kan gjøre mere?

Svar:
Det er veldig vanlig å være trøtt tidlig i svangerskapet, også uten å mangle jern.(Denne trøttheten er hormonelt betinget)
Ved siden av å ta jern i tablettform kan du spise matvarer som er rike på jern ; rødt kjøtt. Denne typen jern kjøtt innehodler tas lettere opp en jernet i matvarer som korn, belgfrukterm grønne bladgrønnsaker og tørket frukt(som også er viktige jernkilder) Jern fra disse kilder opptas bedre opp hvis man spiser C-vitaminrike matvarer til samme måltid.
The og kaffe bør ideelt sett ikke drikkes til måltidet. De kan hemme jernopptaket.
Hilsen Monica.