Spørsmål:
Hei, jeg er ei jente på 20 år som er blitt gravid, er over 3 mnd på vei nå, og sliter no innmari med å få sagt det på jobben, vet ikke hvorfor jeg sliter med dette, vet ikke hva jeg frykter, er så innmari vanskelig for meg. Jeg tror det har noe med at jeg er så ung og hva folk vil tro og eventuelt om det blir baksnakking osv.Er heller ikke lenge siden jeg starta på den jobben, jeg var vel grvaid da jeg starta i denne jobben. Har du no forslag?Føler at jeg blir sett ned på av så mange allerede liksom fordi jeg er så ung... Takk for svar på forhånd. *jente20*

Svar:
Om det kan være en trøst for deg kan en godt voksen kvinne også grue seg for å fortelle dette på jobben. Det må nødvendigvis ikke bare være knyttet til dette.
Jeg har også lyst til å gi deg noen tanker om alder. I vår tid der kvinner venter svært lenge før de får barn, kan 20 år virke ungt. Sett fra et biologisk synpunkt er nok 20 år en mye bedre alder for å føde barn. Ikke glem det, og bruk det gjerne som et argument om du trenger.
Jeg vil videre gi deg rådet om å ta en liten prat med deg selv der du prøver å finne frem til egen glede og egen stolthet. Ta dette frem, løft hodet og se alle dine arbeidskamerater rett inn i øynene.
Det er da ingen skam og vente barn! Snarere en stor glede! Det hører med til kvinners liv. Det er faktisk bare vi som kan få til noe så fantastisk!
At noen vil snakke om det er helt naturlig og behøver ikke være som baksnakking. Et nytt liv som er underveis vil alle være opptatt av. Sånn er vi mennesker.
Bestem deg for hvilken dag du vil si det. Planlegg når, hvordan og til hvem. Det kan være lurt å stålsette seg litt om du forventer en eller annen reaksjon. Si for eksemple til deg selv at du ikke vil tillate noen å ødelegge din glede.
Let etter positive reaksjoner, og ta alt i beste mening.
Lykke til. Dette klarer du fint!
Hilsen Monica.