Spørsmål:
Hei. Jeg er nå en uke unna termin, og får en følelse at hverken min jordmor eller lege vet helt hvilken vei barnet ligger. På de tre siste kontrollene har de skrevet S? HF? og HB? . Jordmor sier at det noen ganger er vanskelig å kjenne hvor hodet er. Var hos jordmor forrige uke og fikk en ny time to uker senere. Er det vanlig?

Svar:
Det er riktig at det noen ganger kan være vanskelig å kjenne om det er et hodet eller et sete som ligger ned mot bekkeninngangen. Er man fremdeles usikker mot 37 uke og lurer på om det er et seteleie, må man henvise kvinnen til fødeavdelingen.
Ved et evt. seteleie vil det gjøres ytterligere undersøkelser og ta avgjørelser om forløsningsmetode; vaginal fødsel/keisersnitt.
Hvis det nå står HB? eller HF? på ditt helsekort, vil jeg tolke det som om det er et hodeleie, men at hun ikke er helt sikker på om det er festet eller ikke.
Du bør spørre og dele dine evt. bekymringer med jordmor/lege.
Lykke til med innspurten!
Hilsen Monica