Spørsmål:
var på kontroll i går og fikk beskjed om å komme tilbake om 14 dager for ny kontroll grunnet høy hjerterytme.babyen kunne muligens være stressa og ikke legge på seg som den skulle.har i tillegg en del mavesmerter og hadde flere dager med få bevegelser.i dag er det derimot veldig livlig..er i uke 25.fikk lit info av legen og syns 14 dager er lenge å vente.er det noe jeg gjør som gjør barnet stressa og er det farlig? takker for svar.

Svar:
Normalt skal fosterlyden ligge mellom 110- 150-160 slag pr. min. Om fosteret beveger seg akkurat når man hører på fosterlyden kan vi se at hjerteslagen kan bli høyere. Det er normalt og kan sammenlignes med om du skulle løpe. Da ville også ditt hjerte måtte slå fortere.
Men, om hjerterytmen blir værende på et høyere antall slag pr. min etter at barnet har roet seg, blir saken en annen.
Jeg vil foreslå for deg at du tar kontakt med lege din igjen om du ikke er komfortabel med å vente. Er man virkelig engstelig for om barnets hjerterytme ikke er som den skal være, venter man ikke 14 dager.
Hilsen Monica.