Spørsmål:
Heisann.. jeg er ei jente på 20 år som er gravid i 14 uke.. men jeg har ett lite problem.. jeg har noe jeg selv kaller dunkehjerte, det er at jeg plutselig kan få en hvilepuls på opp i mellom 160 og 200. det jeg lurer på, er om kan dette være farlig for barnet?? håper virkelig på ett svar, for jeg er så redd for å miste eller skade barnet vårt..!

Svar:
Jeg kan ikke tro at dette kan øke risiko for abort, men vil sterkt råde deg til å ta det opp med fastlegen din. Det er ikke uvanlig at gravide får et og annet ekstra slag, men en hvilepuls som din bør utredes. Du bør også ta kontakt akkurat når dette skjer (om det er mulig) slik at legen kan ta en test(EKG) av deg, for å se hvilken type rytmeforstyrrelse du evt. har.
Det er ikke vondt eller ubehagelig, men veldig viktig fordi en graviditet er en ekstra belastning på kroppen din.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.