Spørsmål:
Hei! Jeg venter mitt første barn om 4 uker. Jeg er engstelig for å måtte reise hjem fra sykehuset før jeg er klar for det, og før ammingen har kommet ordentlig i gang. Har flere venninner som ble "kastet ut" før de hadde fått til ammingen, og de har hatt store problemer med å få til ammingen. Hva er "god nok grunn" til å få bli lengre på sykehus, hvis man ikke er klar etter de 2 nettene som er standard å ligge inne etter en fødsel? Er det "ingen nåde" fordi sykehusene skal spare penger på liggedøgn, eller kan man få bli litt lengre hvis behovet er der? Elma

Svar:
Jeg blir både trist og glad når jeg leser hva du skriver. Trist fordi vi har så dårlig tilbud til kvinner som får sitt første barn, men også glad for at du er kritisk til tilbudet, ser at det ikke er godt nok, og forhåpentligvis vil protestere om det ikke er godt nok for deg.
Det er i virkeligheten ingen slik jeg ser det som kan kaste deg og barnet ditt ut. Dersom du ikke føler deg klar til å reise hjem, og det forventes at du gjør det, må du bare si i fra på en ordentlig måte.
Det er på høy tid at brukerene selv setter seg på bakbena og sier i fra!
Kvinner og menn burde bruke alle muligheter til å si klart i fra om hva de mener om de dårlige tilbudene de får. Bruke lokalaviser, nettet, sende brev til sykehusledelsen o.s.v.
Du bør også sjekke opp hvilket tilbud helsestasjoen har derom du kommer tidlig hjem uten at ammingen er etablert. De har også et ansvar. Dersom du ikke kan garanteres tidlig hjemmebesøk av jordmor/helsesøster enten fra sykehuset eller helsestasjoen, har du et svært godt argument for å bli værende på sykehuset.
Lykke til med god egen omsorg!
Hilsen Monica.