Spørsmål:
hei jeg er en jente på 22 år snart og er gravid i 14 uke. lurer på en ting som bekymrer meg ganske mye egentlig. jeg har hatt en del utflod med lukt i det siste og har vært flink med å vaske meg også etter samleie. men da jeg jeg gikk på toalettet her om dagen så jeg en lang slim som bare hang fra skjeden min og dette var ganske ekkelt. den var ganske tykk og jeg måtte bryte den med papiret for at den skulle falle av. det var helt gjennomsiktig slim og ikke noe blod. jeg lurer på hva gjør jeg?er det noe farlig? feiler det barnet noe? hilsen ganske bekymret kommende mor

Svar:
Det er normalt med utflod i svangerskapet. Den skal imidlertid ikke har farge eller lukte.
Jeg vil råde deg til å ta det opp med jordmor/fastlegen. De kan ta en bakteriologisk prøve fra skjeden. Om den er fin, behøver du ikke tenke mer på det om du og partneren din ikke har sex med andre. Er det oppvekst av bakterier der som bør behandles, får du/evt. partneren din også behandling.
Det du har opplevet er verken farlig eller uvanlig, og har ingenting med fosteret å gjøre. Slapp av, tenk så friskt du kan. Du behøver heller ikke vaske deg men enn vanlig nå.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.