Spørsmål:
hei her gravid for 3 gangen siden mars har hatt 2 spontan abort etter hvarandre. er gravid nå for 3 gangen med samme partner. er i uke 5 vet jeg hadde SA den 1 juni. så utifra ca beregning er jeg 4+1 idag. livredd for¨å miste igjen,,, er det noe galt med meg.. vært hos lege å tatt ultralyd. men fant ingen ting galt.. men leser mye om di forskjellige spontanabortene... usikker

Svar:
Jeg vil ikke tro at det er noe galt med deg. Det er ikke uvanlig å abortere, men du har vært mer enn uheldig som har opplevet to spontan aborter etter hverandre.
Kvinner som derimot opplever tre spontan aborter skal henvisese til gynekologisk avd. med tilbud om utredning.
Det er alltid tøft å miste et foster, det gjør noe med oss. Jeg forstår godt at du er både livredd og usikker.
Jeg håper imidertid du klarer å tenke positivt og  bestemme deg for at denne gangen skal det gå bra!
Kanskje kan det være en hjelp å tenke på at tidlig aborter nesten alltid er knyttet til at noe går galt under fosterutviklingen og således ikke har sin årsak direkte knyttet til kvinnens kropp.
Ønsker deg alt godt og håper du får et fint svangerskap.
Hilsen Monica.