Spørsmål:
jeg ble gravid for første gang i høst.gleden var stor helt til jeg fikk brunlig utflod i uke femten.hadde ikke hatt antydning til blødning før dette.ble sendt på UL og resultatet var en tom livmor.morkaken hadde vokst som normalt og jeg måtte ha utskrapning.jeg hadde vært en del kvalm og brystene var tunge og ømme,så jeg følte kroppen hadde lurt meg.er nå gravid igjen i uke ti.alt jeg tenker på dreier seg om der virkelig er "noen" der inne.har du en forklaring på hva som sjedde sist og hvor stor er sjansen for at jeg vil mangle et foster denne gangen?

Svar:
Svar: Kjære deg! Dessverre skjer det at ikke alt går som planlagt og forventet. Jeg vet ikke riktig om det er dette du har opplevet, siden du forteller at morkaken hadde vokst normalt, men av og til hender det at fosteret dør og ”morkakevev” finnes fortsatt. Det er imidlertid en veldig sjelden tilstand; ca.1 av 2000 svangerskap. Det som skjer er at trofoblasten,(cellelaget som omgir eggsekken, og som normalt danner grunnlaget for morkaketottene) som skulle bli en sunn morkake, utvikler seg til en klar masse av væskefylte blærer. Uten morkake dør egget. Tilstanden kalles blæremola, og skyldes trolig en kromosom skade i det befruktede egget. Kanskje var det ikke dette i det hele tatt?
Jeg vil likevel råde deg til å ta kontakt med gynekolog som kan følge deg opp med tidlig ultralyd. Det vil trolig gjøre deg godt å få visshet om at det bor et levende lite foster der inne.
Lykke til videre! Hilsen Monica.