Spørsmål:
Hei! Er gravid i ca. uke 6, og spiller fotball 2 ganger i uka. Bør jeg slutte? Kan det være fare hvis jeg får et spark el. en ball mot magen.Vil jo gjerne være aktiv så lenge som mulig... Hilsen fotballjente:)

Svar:
Det er svært vanseklig å gi gode råd om spørsmål som dette. Så lenge fosteret er lite, veier nesten ingen ting og ligger godt beskyttet ned i bekkenet er det lite som er farlig av normal aktivitet.
Når magen vokser og ubehaget kommer med aktivitet; kynnerer, stram mage og av og til nedpress, stopper det som oftest seg selv.
Om du nå skal bruke denne korte tiden i mellom til å forsette litt halvhjertet, elle lete etter noe annet du kan trives like godt med "helhjertet" , blir et valg.
Min erfaring er at mange gravide er mer slitne og trøtte, og har behov for mer ro og hvile enn hva de unner seg.
Da katten vår var gravid ble jeg virkelig overrasket over se hvordan den prioriterte tiden. Den sov, sov og sov!
Jeg mener på ingen måte at gravide skal tilbringe 9 mnd. på en sofa. Men, det er lov å tenke nytt.  Det kan være deilig å bruke tiden til å ruge og til å tilllate seg livet i et annet midlertidig tempo.
Hva med magedans, yoga, svømming. o.s.v. eller er det bare fotball for deg?
Lykke til!
Hilsen Monica.