Spørsmål:
hei, jeg er blitt gravid med pcos, men har blitt gravid på naturlig måte. lest et sted at forskning viser at de med pcos har større sjanse for spontanabort, for tidlig fødsel m.m.. er det noe jeg kan gjør for å forebygge dette eller ta noen forhondsregler? er ca 6-7 uker på vei dvs foster er 4- 5 uker. har normale symtomer som ømme bryster delvis kvalm. er en del svimmel, med blodtrykket viste normalt igår. blodprosent er normalt. er en del svimmel og vont og øm i nedre del av mave/underliv.

Svar:
Gratulerer! Så flott, og ekstra fint at det ble helt på den naturlige måten.
Jeg har dessverre ingen erfaring med gravide kvinner med pcoos, men vil bare råde deg til å sørge for god egenomsorg der du får god oppfølgning, veiliedning og omsorg. Det fortjener du!
Ikke ta til takke med noe du ikke er fornøyd med.
Snakk med legen din og spør hva planen/rutinen er for kvinner i din situasjon. Kanskje skal du henvises til spesielavdeling for oppfølging der?
Det er fint og nyttig å få jordmors veiledning og omsorg med fokus på det friske. Tenk friskt selv, og stol på kroppen din.
Ønsker deg alt godt og håper du får en spennende reise!
Tenk positivt og unn deg det beste.
Hilsen Monica.