Spørsmål:
Hei. jeg fødte mitt første barn for 1 måned siden og fikk en liten gutt :) har fremdeles ikke fått tilbake mensen og jeg og mannen hadde sex for første gang etter fødselen i dag. det jeg lurer på er egentlig om man må ha fått tilbake mensen før man kan bli gravid igjen?? vi brukte ikke beskyttelse forstår du men nå angrer jeg litt da jeg kom til å tenke på dette.. håper du kan gi meg noe svar på dette :) mvh ei nybakt mor som ikke er helt klar for å få nr 2 ;)

Svar:
Gratulerer med veslegutten!
Man må ikke ha fått mens tilbake for å bli gravid. Det er det som er så "skummelt" etter fødsel. Eggløsning kommer før mens, og når den kommer vet ingen.
Forskning viser at fullamming med nattmåltider gir god beskytelse i ca. 6 mnd., men om man absolutt ikke ønsker seg to tette, vil mange ikke tørre å la være å bruke annen prevensjon.
P-pillen Cerazette er østrogenfri og kan brukes når man ammer. Det er fint å kunne planlegge og ønske seg et barn igjen, også helt greit med overraskelser, men kanskje ikke så raskt etter fødsel.
Nyt tiden og kos deg som nybakt mor.
Hilsen Monica.