Spørsmål:
jeg er gravid i uke 28 nå.jeg har morbus crohn og står på medikamentet imurel. nå har jeg fått det for meg at både sykdommen i seg selv og imurel kan føre til for tidlig fødsel og eller lav fødselsvekt.er det riktig? jeg har ingen fistler og er ikke operert før. kan jeg føde normalt eller må jeg ta keisersnitt? jeg føler meg i fin form av sykdommen min men har påviste betennelser i overgangen tynntarm/tykktarm. jeg har også lite jern. ferritin på 6. på forhånd takk for svar. hilsen usikker og gravid crohnsjente

Svar:
I følge Felleskatalogen står det følgende: "det er registrert prematur fødsel og lav fødselsvekt etter at moren har vært eksponert for azatrioprin, spesielt i kombinasjon med med kortikosteroider". (Azatrioprin er det stoffet Imurel inneholder. Kortikosteroider er kortison preparater.)
Det er forskjell på registrert og kan føre til.
Fordelen ved å bruke et medikament under svangerskap må alltid veies opp mot en mulig risiko.
Jeg vil ellers tro at du blir tatt godt hånd om og vil følges opp av gynekolog på fødeavdelingen der du skal føde.
Det er vktig for deg at du får svar på spørsmål og bekymringer du har.
Men så deilig at du føler deg i god form. Det er et flott utgangspunkt.
Jeg kan ikke tro annet enn at du skal føde vaginalt.
Regner med at du tar jern tilskudd. Aminojern kan anbefales.
Ta godt vare på deg selv og sørg for at rundt deg også gjør det.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.