Spørsmål:
kjære jordmor. hadde satt pris på å få svar, bor i et u-land og har ikke så god tilgang på helsepersonell som i Norge. Er gravid med nr 2, 26+0. Kjenner langt færre begevelser fra denne babyen enn den første. jeg kjenner svakere bevegelser, som oftest bare litt om gangen, og det kan gå alt fra 2 til 5 timer mellom hver gang. vet ikke hva som er normalt, for med den første gikk det sjelden mer enn 1-2 timer mellom kraftige bevegelser. har fått beskjed om lite fostervann på UL, og har lest på disse sidene at lite begevelser er et faretegn. er bekymret og litt lost her i "bushen"

Svar:
Jeg forstår at du kan bli usikker når du er langt borte.
Det er riktig som du nå registerer; det kan være stor forskjell på barn man bærer frem. Kvinner kan fortelle om barn som nesten plaget livet av dem, mens med et av de andre ble hvert livstegn registert.
Det blir på en måte ikke riktig å sammenligne barna. Når du denne gangen har fått påvist mindre fostervann kan det også være en grunn til at det er mindre bevegelser.
Men, du skal kjenne spark/bevegelse hver dag.
Og lite fostervann bør følges opp med UL undersøkelser.
Ønsker deg lykke til videre og håper du kan finne ekspertise som kan hjelpe deg med noen kontroller.
HUSK å hvile. Det er det eneste du selv kan gjøre ved siden av riktig ernæring for å påvirke barnets vekstbetingelser.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.