Spørsmål:
hei. har opplevd å få blødning i underlivet med verk og sårhet i etterkant. har vert hos gynekolog og på ultralyd. det viste seg å vere en rift i morkaken. på sykehuset sa de veldig lite om hvordan jeg bør forholde mej til dette i ettertid. kroppen har og tydelig bært preg av en belastende jobb. bør jeg snakke med arbeidsgiver om tilrettelegging, evt aktiv sykemelding? er snart 27 uker på vei og skal ut i permisjon 3 januar. alt jeg har fått beskjed om er å ta det med ro. men hvor lenge? hva skal jeg unngå? vet ikke direkte hva spørsmål jeg skal stille for jeg har ingen erfaring å se tilbake på for dette er mitt første barn. kan du hjelpe meg?

Svar:
Jeg synes det er svært trist å høre hva du forteller; at en førstegangs gravid kvinne med blødning i uke 26 opplever å bli tatt så lite vare på og få så dårlig informasjon.
Jeg vil foreslå for deg at du tar kontakt med jordmor/fastlegen igjen og ber de finne ut for deg hva som egentlig har skjedd og hvordan du skal forhode deg til din fysikk krevende jobb.
Av og til kan det være vanskelig å si hva som har forårsaket en blødning. Om dette er oppfattet som en blødning fra morkaken kan det være en liten blødning fra kanten på den.
Med en fysisk belastende jobb og en allerede aktiv sykemelding bør du vel sykemeldes 100% frem til 37 uke, evt. omplasseres om det er en mulighet?
Med så få barn som fødes i Norge bør vi ta svært godt vare på de kvinnene som bærer barna frem !
Mitt råd til deg er: Pass godt på deg selv! Lev normalt, men hvil deg daglig og unngå store fysiske påkjenninger som tunge løft.
Spør jordmor/legen om det du ellers lurer på.
Ønsker deg fine dager fremover med god tid til "ruging".
Hilsen Monica