Spørsmål:
Hei. Jeg føler meg ikke gravid i det hele tatt, og lurer på om dette er vanlig. Jeg er 16 uker på vei nå, og jeg føler bare jeg har blitt feitere. Jeg kjenner ikke spark eller bevegelser og kjenner ikke noe hard klump i magen. Har hverken fått sett eller hørt no hjerte lyd og har vært hos lege bare en gang, og da sjekket de bare blodtrykk. Skal ikke til jordmor før 25 aug. og det er ganske lenge til! Skal på UL den 16.juli, og det føles også som en evighet til! Skulle ønske man kunne fatt bektreftet at det er noe der inne og at alt er bra litt tidligere!

Svar:
Ja det er helt vanlig. Du er på en måte usedvanlig heldig som har det så enkelt,- merker ingen ting, samtidig som det er trist at det eneste tilbudet du får fra bekreftet svangerskap til rutie UL er en legekontroll med måling av blodtrykk.
De første ukene i et svangerskap er viktige uker i kvinners liv. Mange spørsmål og mange tanker man gjerne vil dele med noen. Forstår godt at du ønsker å vite at det faktisk er et lite barn der inne.
Kroppen din forteller deg det på sin måte siden mensen er borte. Dette har vært det sikreste tegn på svangerskap i alle tider.
Etterhvert som du vil kjenne spark og bevegelser vil du få en daglig bekreftelse. Det blir deilig!
Nå er det heldigvis ikke lenge til UL heller.
Lykke til den 16.07.10
Hilsen Monica.