Spørsmål:
Hei! Jeg er gravid i 27 uke og hadde en forferdelig drøm om at lillegutten ble født døv. Og det boret seg fast til hjernen min og jeg la merke til at han ikke reagerer på høye lyder inni magen. Jeg har vært både på kino og fotballkamp, men han er like rolig som han pleier å være når jeg bare sitter hjemme uten høye lyder rundt meg. Syntes dette er forferdelig ekkelt, blir jo kjempe redd. Er det noe jeg burde bekymre meg for, eller er det liten sjangs for at dette skjer? mvh ungmor

Svar:
Det er liten grunn til engstelse. Det er helt uvanlig at barn av friske foreldre/familie blir født døv eller blind. Derimot er det svært vanlig at gravide kan ha forferdelige drømmer/mareritt. Om du snakker med andre om drømmer i svangerskapet kan du få høre groteske variasjoner.
Drømmene hjelper oss. Gjennom dem får vi hjelp til å bearbeide følelser og tanker.
Gravide har mange tanker om barnet de bærer. Det kan være en stor utfordring å ikke ha kontroll.
Det er trist om denne spesielle tiden som kunne være kilde til undring og fantasi, takknemlighet, glede og kjærlighet ødelegges av bekymring og engstelse
Fyll deg med gode postitve tanker og nyt dagene frem til du får møte den vesle gutten din.
Det vil gi deg et godt utgangspunkt for å ta i mot han.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.