Spørsmål:
hei monica! jeg lurte på en ting..... jeg skal snart ut å reise, er gravid i 13 uke og har veldig og da sier jeg veldig flyskrekk men jeg lurte på om denne redselen min kan påvirke fosteret på noen som helst måte??? hadde satt veldig pris på et svar for jeg er redd for barnet mitt... mvh pyse i fly

Svar:
Det er vanskelig å gi deg et godt svar, for dette vet vi ikke så mye om. Men, jeg kan ikke tro det kan skade fosteret på noen måte siden ubehaget/redselen din varer så kort tid. Du vil nok produsere stresshormoner som overføres til fosteret, men som sagt er tiden så begrenset.
Hva med å finne en annen måte å forflytte seg på, eller en annerledes flytur? Prøv om du kan motivere deg og snakke litt alvorlig med deg selv og se om du kan roe HELT ned?
Sett deg godt til rette i flysetet. Lukk øynene, bruk ørepropper og lytt musikk du trives med. Lag din egen reise. Kanskje kan det hjelpe???
God tur!
Hilsen Monica