Spørsmål:
Jeg er tømrerlærling og 6 uker gravid. Jeg lurer på om jeg kan fortsette i jobben min. Det er en del tunge løft både i materialer og utstyr og lurer på om det er forsvarlig i henhold til babyen. Kan det risikere i at jeg aborterer? Håper du kan råde meg i dette, så jeg kan ta de beste forhåndsregler for det som er best for babyen. Legen min mente det ikke var noen fare, men jeg vil forsikre meg om hva jeg bør gjøre. vennlig hilsen en bekymret mor snart til 4

Svar:
Jeg vil råde deg til å ta det opp med arbeidsgiveren din og høre om hvilke muligheter du har for å ta hensyn til deg selv/ graviditeten. Er det andre som kan avlaste deg i de tyngste løftene, kan du legge inn en hvilepuase o.s.v. vil jeg ikke tro at dette ikke skal kunne gå bra en tid fremover.
Det er imidlertid ikke bra for gravide å bli stående dag etter dag gjennom hele svangerskapet.
Magen vil etterhvert lage naturlige begrensninger,og dersom du følger hjeretet ditt vil det som oftest bli tatt riktige beslutnnger.
(Som fjerdegangs gravid kan det også bli en del kynnere.)
Lykke til med en hel flokk! Du er en heldig kvinne.
Hilsen Monica