Spørsmål:
den dagen jeg føder har jeg lyst til å reise hjem samme dag, vist alt er bra med meg og babyen, kan jeg bestemme det selv?

Svar:
Ja det kan du. Du velger selv det som passer best for deg, om det blir samme dag som du føder eller senere. Men om du reiser før Føllingsprøve er tatt, må du tilbake for å få tatt en liten blodprøve fra barnets hæl. (Dette er en sjekk på at barnet ikke lider av en sjelden sykdom som kan medføre økende psykisk utviklingshemming.)
Jeg vil råde deg til å snakke med jordmor om tilbudet som finnes der du bor. Kan du få tidlig hjemmebesøk av jordmor/helsesøster? Er dette første barnet ditt kan det være fint med ammeveiledning.
Lykke til!
Hilsen Monica.