Spørsmål:
Hei. Det er meiningen jeg skal sette inn kobberspiral på fredag, men etter å ha lest endel så vet jeg ikke om det er så lurt. Jeg har pcos, før graviditeten me nr 2 var jeg veldig plaget med store cyster på venstre eggstokk og masse vondter. 1 mnd etter fødsel begynte det og gjøre vondt igjen. Har mest lyst å få fjernet den. Jeg har alltid vert plaget med veldige menssmerter, kraftige blødninger og store smerter under eggløsningen. Utenom det så har jeg generelt vondt i den venstre eggstokken. Så har jeg også veldig vondt under samleie, mistenker at jeg har endometriose også. Jeg mangler jern og går nå på jerntabletter, tok celleprøve på 6 ukers kontrollen som viste celleforandringer så jeg skal ta ny i april. Bruke prevensjon med hormoner er utelukket da eg får bivirkniger som ikke er akseptabelt. Hva tror du? Burde jeg kanskje ikke sette inn kobberspiralen? Håper du kan svare meg

Svar:
Du bør i allafall diskutere dette nøye med vedkommende som evt. skal sette den inn. Du har etter min mening flere indikasjoner om kan tale for at kobberspiral ikke bør være første valget, men hvilke alternativer har du?
En hormomspiral innholder f.eks. bare gestagen innhold tilsvarene gestagen innholdet i 4 p-piller pr. mnd., og ingen østrogen. Altså svært liten hormondose.
Etter endt amming og med regelmessig mens finnes det gode alternativer uten hormoner.
Alternativt setter du inn en kobberspiral og prøver om den kan aksepteres. Den kan fjernes når som helst.
Lykke til!
Hilsen Monica.