Spørsmål:
Hei monica! jeg har 2 spørsmål jeg håper du kan svare på.. 1. Jeg er 20 år gammel og dette er mitt første svangerskap.Jeg begynner å få litt angst nå..har en del plager nå under graviditeten, var veldig kvalm og uggen de første 12 ukene.Men det ga seg da, nå er jeg 16 uker og har så utrolig vondt i hodet noen dager,føler det er noe som presser innenfra. Og nesten hver dag så kaster jeg plutselig opp, uten å være kvalm, det skjer bare plutselig..Noen dager klarer jeg nesten ikke stå på beina engang uten å få hetetokter og blir skikkelig dårlig. Blodtrykket er veldig lavt sa jordmor, men tror ikke det er derfor fordi jeg ikke er svimmel,og det hjelper ikke uansett hvor mye vann jeg drikker! Synet mitt er også litt "tåkete" noen ganger,men det har det vært før jeg ble gravid også. Så er det noen ganger litt vanskelig å omstille øynene i forskjellig lys, må myse for å se ordentlig. Det er bare av og til. Begynner å bli veldig redd nå,er dette vanlig eller er det noe alvorlig galt med meg? Hva kan det være?? Håper virkelig på svar er kjempebekymra! 2. Går det ann å ha svangerskapsforgiftning selv om man har lavt blodtrykk, eller må blodtrykket være høyt for at det er et alternativ? takk for svar..!

Svar:
Jeg forstår godt at du blir bekymret, men pre-eklampsi eller svangerskapsforgifting har man ikke uten forhøyet blodtrykk og eggehvite i urinen. Du kan således ta det helt med ro.
Det er imidlertid svært ubehagelig for noen kvinner som har lavt blodtrykk i svangerskapet. Vi vet at blodtrykket  også kan variere og gi kvinner en følelse av uvelhet, kvalme og oppkast.
Hvis det går lang tid mellom måltidene kan det være at du får blodsukker fall som også kan gi svimmelhet, hetetokter og riktig uvelhetsfølelse. Spis før du blir sulten og helst hver tredje time.
Hodepinen i begynnelsen av svangerskapet er ofte hormonell og ufarlig, men kan være svært plagsom.
Jeg vil råde deg til å snakke med jormor om du evt. bør kontake legen for en generell sjekk evt. noen blodprøver for å se om du er i mangel av noe.
Vær nøye med hva du spiser, unn deg rikelig med frisk luft og mosjon.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.