Spørsmål:
hei. Jeg er nå i uke 32 og lurer på om d er falrig å bade i sjøen.Og lurer også på om jeg må holde meg unna bading i sjøen etter fødsel eller om jeg må holde meg unna bading generelt etter fødsel,siden jeg skal føde i sommer,så kan d jo hende jeg har lyst til å ta et bad hvis d er varmt. mvh Rikke 06

Svar:
Du kan bade i sjøen og nye sommeren som du selv ønsker frem til du skal føde når det blir badetemperatur i vannet. Før i tiden snakket vi om 6 uker før og etter fødsel med tanke på infeksjonsfare. Det stemmer for så vidt fremdeles,-så:
Tenk litt på hvor du kaster deg i vannet. Er det rennende rent og klart, eller forurenset og stillestående vann?
Før fødsel sørger slimproppen for et "lukket" system opp til livmoren.
Etter fødsel derimot med renselse fra såret i livmorslimhinnen er det mer åpent opp til sårflaten. Når renselsen er over er nok såret grodd.
Kanskje skal du være litt forsiktig med bading i iskaldt vann når du ammer. Brystknoppen
er også en inngangsport for bakterier, og avkjøling nedsetter blodsirkulasjonen i vevet.
God sommer!
Hilsen Monica.