Spørsmål:
Hei jordmor! Jeg fødte en skjønn datter 30 des. Pressriene varte i 1,5 timer, og jeg ble litt klipt. Vi har vært hjemme i to dager, og alt er fint, bortsett fra smertene i underlivet. Jeg kjenner jeg skulle ha bæsja, men klarer ikke smertene som kommer når jeg må presse. Jeg holder derfor igjen, og har gjort det noen dager. Hva kan jeg gjøre? Prøvde å smøre på zyloxain, bedøvelseskrem rundt analåpningen, men det hjalp ikke.

Svar:
Gratulerer som mor!
Du er ikke alene om denne opplevelsen. Det viktig er å ikke få forstoppelse. Du må med andre ord adlyde kroppen og gå på toalettet med en gang du kjenner trang til det.
Det er ikke farlig å trykke nå. Ingenting kan gå i stykker. Det er imidlertid vondt og ømt og det kan hjelpe om du klemmer sammen sting eller presser fast mot vonde områder mens du trykker ut avføringen. Og etterpå -husk på hemorroidene som må dyttes inn igje hvis de er kommet ut.
Det er også viktig at du drikker rikelig og spiser sur melk og yoghurt(ikke søt melk) og grovt brød(ikke fint). Linffø og kli, rå gulerøtter, frukt og svisker. Noen merker en reaksjon etter kaffe, prøv det.
Lykke til!
Hilsen Monica.