Spørsmål:
Hei! Takk for et glimrende nettsted! Kjempenyttig å kunne lese tidligere svar fra deg og i tillegg kunne spørre om noe en selv lurer på!
Det jeg lurer på er om jeg bør ta tran/vitamintabletter også nå i sommermånedene? Eller skal jeg vente til september? (Jeg spiser fet fisk en gang hver 14. dag).

Svar:
Svar: Hei! Dette er det mange meninger om. Noen ernæringsfysiologer mener vi
får det vi trenger gjennom kostholdet vårt, mens andre mener at vi i Norge har
satt grensen for inntak av vitaminer og mineraler for lavt i forhold til
internasjonale anbefalinger.
Tran er alltid nyttig nå som du er gravid. Forskning viser blant annet at flere
fiskemåltider pr. uke kan forhindre for tidlig fødsel. Med tanke på vitaminer inneholder
noen av multivitaminene også mineraler og sporstoffer. Kanskje kan du
ha glede av å lese om kosthold i Babyverden ved å følge denne lenken: Du er det du spiser . Ut fra dette kan du
se litt på hva du spiser før du bestemmer deg for hva du skal gjøre. Du gjør
ikke noe galt ved å ta vitaminer og tran nå, men sjekk at innholdet av vit.
A, ikke overstiger 800 mg pr. dag.
Har du lyst til å vite mer kan jeg anbefale boken;
”Vitaminrevolusjonen” av Knut T. Flytlie. ISBN 82-7413-427-3. Takk for hyggelig
tilbakemelding på siden! Lykke til videre!
Hilsen Monica