Spørsmål:
for åtte uker siden døde min 28 ukers baby i magen. Jeg var da nesten fri for fostervann, og han hadde vokst lite den siste tiden.. dette ble bare tilfeldigvis oppdaget, ettersom jeg ville se hvordan babyen hadde det, ettersom jeg hadde hatt kraftig influensa.. svangerskapet hadde vært utrolig fint. Hadde hatt lite kvalme, og hadde ikke hatt bekkenløsningssmerter. I mai mistet jeg i MA en 13 ukers spire. Da var jeg ekstremt kvalm de første ukene, men kvalmen forsvant plutselig i uke 9, og jeg hadde ingen svangerskapsplager... Jeg har to barn, ene er tenåring, andre er åtte år. med disse to var jeg ekstremt kvalm og hadde bekkenløsningssmerter fra helt tidlig i svangerskapene.... kan det at jeg ikke har hatt like store plager i mine to siste svangerskap rett og slett bety at jeg ikke har nok hormoner til å "produsere" en levende baby til verden? Jeg ønsker så gjerne å prøve en gang til. Lille babyen jeg har begravd får jeg jo ikke tilbake... men jeg lengter etter flere søsken... vil du fraråde meg å bli gravid igjen?

Svar:
Nei på ingen måte.
Det er en trist historie du forteller. Det er ikke helt uvanlig med en MA. At barn dør i mors mage forekommer også, men sammenlagt blir det svært tragsisk ,smertefult og mye på en gang for samme kvinne.
Jeg forstår godt ditt ønske om flere barn og søsken til de du har.
Jeg vil forelå for deg at du ber om en samtale med jordmor/fastlegen som kan henvise deg til fødeavdelingen der du fødte. Jeg vil tro at barnet du mistet blir obdusert. Ut fra rapporten vil forhåpentilvis dødsårsaken bli klartlagt. Det kan høres ut som om dette har vært en morkakesvikt. Morkaker dannes nye ved hvert svangerskap.
At du ikke har hatt samme type plager kan det være flere årsaker til.
Det er en fint samspill mellom morkaken og din kropp hva hormoner angår.
Ønsker du en konsultasjons time kan du ta opp alle spørsmål og dele tankene du har med ekspertisen. Det er også lov å be om et opplegg rundt ditt evt. nye svangerskap der du kan følge deg trygg.
Håper du lykkes og får barnet du ønsker deg etterhvert.
Hilsen Monica.