Spørsmål:
Jeg har sett på lignende spørsmål ang vektøkning, men mitt spørsmål likevel er noe ulikt andres. Jeg er i uke 36+4 nå, og har gått opp 20 kg hittil. Det synes jeg igrunn er ganske mye. Jeg er 155 cm høy og veide 50 kg før fødselen. Jeg spiser mindre søtt enn jeg noen sinne har gjort(i helga, en sjelden gang en kjeks e.l. i uka), prøver å gå en drøy halvtime hver dag, og spiser "sunn norsk kost". Det er kanskje derfor jeg synes det er så mye å gå opp i forhold til livsstil. Jeg vil virkelig ikke gå opp flere kilo nå, føler meg veldig utilpass. Er det noe jeg kan gjøre med det? Tror du jeg vil gå av de fleste kiloene etter fødselen?

Svar:
Jeg vil foreslå for deg at du skriver opp alt du spiser i løpet av tre dager og tar det med til neste jordmor/legekontroll. Sammen kan dere se på hva som er best å gjøre i forhold til ditt ønske.
Det handler om inntak i forhold til bevegelse.
Du mosjonerer en drøy halvtime. Det er flott. Husk at du må mosjonere slik at du blir svett på ryggen.
Du spør om tiden etterpå. De som ammer lenge nyter godt av det. Men også her handler det om inntak og bevegelse. Når du kommer hjem med babyen har du flotte muligheter til å komme deg ut på tur med barnevogn.
Lykke til med viktig investering i trivsel og helse.
Hilsen Monica.