Spørsmål:
Hei, jeg har 19+1 uker på vei og lurer på at jeg har gått opp 3.5 kilo siden jeg ble gravid. Jeg har vært flere dager med diarre (4 - 5 ganger per dag), og begynner jeg og bekymerer fordi jeg har lest at barn har det bedre når man har forstoppelse, fordi de kan få bedre kosthold gjennom tarmen, er det sant? Ellers, jeg har det bra, urin prøver er greit og litt lav blodprosent, men ikke noe farlig.

Svar:
Normalt bør man ha daglig avføring evt. annen hver dag med fast konsistens.
Diarrè noen dager er ikke farlig, men om det ikke gir seg bør du ta det opp med jordmor/legen du går til kontoll hos.
Det er ikke bedre med forstoppelse, men det er nok ganske vanlig at gravide opplever å bli tregere i magen fordi peristaltikken i tarmene blir langsommere samtidig som væske suges opp fra tamen før avføringen når endetarmen.
I forhold til diarrè nå som sommeren står foran oss kan det være greit med en viktig påminnelse: Husk alltid på god håndhygiene;vask alltid hender før du spiser eller ta i mat, vær nøye med å lage mat fra friske råvarer og ikke la mat bli stående i romtemperatur. Den skal settes kaldt.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.