Spørsmål:
Hei Monica! Jeg er gravid i uke 33. Jeg vet at vi kvinner normalt får mer utflod i denne tiden. Men for noen dager siden kom det plutselig gjennomsiktig vann. Jeg ble våt tvers igjennom treningsbuksa mi. Det var ikke mye som kom, men kanskje en kvart desiliter. Jeg tenkte ikke noe mere over det da. Men har fått litt angst i ettertid.. og lurer på hva dette kan være. Kan det være at jeg har "lekket" fostervann.Det har bare skjedd den ene gangen. Hvor mye vann er det som kommer når "vannet" går?

Svar:
Når det kommer så mye væske at buksen blir gjennomtrukket bør det undersøkes. Dette gjøres på fødeavdelingen der det tas en prøve fra livmorhalsen for å se om det virkelig er fostervann som har lekket.
Av og til kan utflod bli tyntflytende og være vanskelig å skille fra vannavgang.
Ofte er det slik at fleregangs fødende får rier eller sammentrekninger i livmoren etter at vannet har gått og på den måten forstår at noe er på gang, mens dette ikke alltid skjer hos førstegangsfødende.
Det er svært forskjellig hvor mye vann som kommer, fra dråpevis til ca. 500 ml eller mer.
Det er alltid lurt å ta på et bind eller truseinnlegg hvis man mistenker (dråpevis) vannavgang får å se om bindet blir vått eller gjennom trukket etterhvert.
Jeg vil råde deg til å ta kontakt med jordmor eller fødeavdelingen.
Lykke til!
Hilsen Monica.