Spørsmål:
i morgen er jeg 36 uker på vei i mitt første svangerskap. Torsdag ca 2 uker sia gikk slimproppen, jeg syntes det var litt tidlig men begynte å forberede meg på at fødselen kunne komme fra et par dager til 2 uker. Var hos jordmor et par dager etter og hun sa det var modning med 1cm åpning! de første dagene ble kynnerne sterkere, og litt smertefulle, men dabbet av etterhvert. Men denne siste uka har jeg hatt maserier hver natt, og de sliter meg helt ut. Har ringt føden for å spørre om noe kan gjøres, men de kan ikke gjøre noe siden jeg er i uke 36 (35 da). Så nå sliter jeg med lite søvn og smerter som gjør meg ganske oppspillt siden jeg tror fødselen er i gang, men neida, de dabber av på morgenen. Vet at det fortsatt er en mnd til termin, men lillegutten klarer ikke bestemme seg for om han vil ut eller ikke. enten vil jeg at ting skal skje, eller at de skal stoppe helt før termin kommer. For nå orker jeg ikke mer! Vet du om noe blir gjort i tilfeller som mine, eller må det bare "gå sin gang"?

Svar:
Jeg forstår at dette er slitsomt, men kan det ha sitt opphav i forventninger om en snarlig forestående fødsel på magert grunnlag?
Tilgi meg at jeg skriver på denne måten. Jeg gjør det bare for å "forstyrre" deg litt, slik at du kanskje også kan forsøke å gi slipp på tankene om fødsel nå.
Du sier at slimproppen gikk, men hvordan kan du vite at det var slimproppen?Jeg vil tro at du ikke har erfaring i å vurdere slimpropper som første gangs gravid.
Og om det var slimproppen og du er i uke 36, så er det ikke stor sjanse for at det skal tolkes som tegn på fødsel.
1cm åpning forteller oss heller ikke mye.
Jeg sier IKKE at du ikke kan føde før terminen, men det blir så galt og dumt om du forventer det.
Har du plagsomme kynnnere vil jeg råde deg til å snakke med jordmor om Magnesium tbl. De virker avslappende på livmormuskulaturen og kan forhåpentlig roe den ned slik at du få det bedre. Et avslappende bad kan også hjelpe om natten for å få sove igjen.
Spør jordmor litt mer om mormunnen din også . Det er ikke bare åpningen som vurders i forhold til en evt. moden mormunn.
Ønsker deg fine 4 uker til og håper du får igjen kreftene.
Hilsen Monica.