Spørsmål:
Hei. Jeg fant ut for en måned siden at jeg var gravid. Min siste første mensdag var 04.07.05. Jeg var hos lege i dag og han trodde jeg var omkring 12 uker på vei, etter han hadde undersøkt meg. Jeg burde stole på at han vet hva han snakker om, men likevel sitter jeg inne med en vond usikkerhet om hvem som er faren... Jeg håper jo det er min nåværende kjæreste, og alt tyder på at det er det. Men jeg hadde ubeskyttet sex med en annen i midten av Mai, dagen etter jeg var ferdig med mensen. Fornuften min sier at om han er faren til barnet mitt ville jeg jo vært stor i magen nå, og doktoren ville visst det. Likevel er jeg redd... Jeg trenger så sårt å høre at sjansen for å bli gravid første dagen etter mensen er minimal, og at magen ville vært mye større enn på ei som ser ut som 12 uker på vei. Jeg vet dette høres dumt ut, men jeg er nervøs og lei meg, og må hver dag regne etter og tenke etter grunner til at jeg ikke skal bekymre meg. Det sliter meg ut, og jeg gråter hele tiden. Kan snart ikke tenke klart, det er derfor jeg spør deg... Er sjansen stor for at jeg ble gravid i mai,dagen etter avsluttet menstruasjon, når jeg nå ser ut som 12 uker på vei...? Jeg hadde mensen både i juni og juli, men har lest at noen har mensen selv om de er gravide.. Det virker som uansett hvor jeg ser etter svar må jeg bare vente de lange ukene til jeg kan ta min første ultralyd for å få svar... Beklager at jeg forklarer så dårlig..

Svar:
Jeg forstå at dette plager deg, og kan vel heller ikke sin så mye til og fra uten at det blir "synsinger". Min erfring fra et lang jordmorliv er at ALT kan skje, - men mensblødning i juni og juli taler til din fordel.
Det er ikke lett å se på en kvinne om hun er 12 uker gravid. Legen kan ved vaginal us. kjenne på livmorens størrelse om han/hun har erfaring med det, men du har en mulighet til. Rundt ca. 12 uke kommer livmoren opp av bekkenet , livmoren kan kjennes utvendig og fosterlyden kan høres med et dopplerapparat.
Kontakt jordmor eller lege og få sjekket om livmoren kan kjennes utvendig og om fosterlyden kan høres. Kan den ikke det er du iallefall ikke mer enn 12 uker.
Lykke til!
HIlsen Monica.