Spørsmål:
Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid og er glad for det :) I følge terminkalkulatoren er jeg 5 uker og 4 dager på vei. Jeg en frisk sunn jente på 23 år, men jeg veier bare 47 kilo og er 1.68 cm høy, så jeg er undervektig. Dette har jeg alltid vært, pga høy forbrenning. Jeg har et normalt kosthold og passer på å få i meg vitaminer, jern og (nå) folsyre. Tror du undervekten min vil ha noe å si for svangerskapet og babyen? Er det vanligere med spontanabort for undervektige? På forhånd, takk for svar :)

Svar:
Nei det vil jeg ikke tro. Jeg ser deg for meg som en sund og frisk ung jente.
Det er kan ikke sammenlignes å være naturlig tynn/slank og å være det som et resultat av spiseforstyrrelser.
Du har derfor ikke større sjanse for spontan abort enn kvinner ellers.
Min erfraring fra tynne kvinner som aldri har klart å legge på seg, er at det kan skje i svangerskapet. Til STOR glede for de som opplever det. Mens noen vegrer seg for å gå på vekten (som selvfølgelig er frivillig) spretter disse kvinnene på og heier frem kiloene.
Lykke til med vektøkningen!
Hilsen Monica