Spørsmål:
Hei! Jeg har både sett et program på TV og lest en artikkel i bladet "Gravid", at for å finne ut hvor stor sjanse det er at barnet har Downs syndrom (etter hevelser i nakken) gjennom ultralyd, må denne utføres i uke 12. Jeg har nå derimot en bekjent som fikk beskjed om hevelser i nakken ved ultralyd i uke 18. Hun tok fostervannsprøve og det viste seg da at fosteret hadde Downs syndrom. Er det vanlig at dette også vises i uke 18, eller bør man ta ultralyd i uke 12 for å se dette sikkert. Vet du om noen privat klinikker i Oslo som tar slike ultralyder? Jeg har også hørt om en blodprøve man kan ta, vet du noe om denne? Evt. hvor og når den bør tas? Jeg er nå gravid med barn nr. 2, og ble litt skremt etter det som skjedde med min "venninne". Jeg er 28 år gammel. Håper på et svar, da dette er veldig viktig for både meg og min samboer (far). Vennlig hilsen Maja

Svar:
Svar: Hei Maja!
Det er heldigvis liten
sjanse for at barn skal blir født med misdannelser. I forhold til mors alder ser
det slik ut dersom svangerskapet ikke avbrytes etter
diagnostikk:
Mors alder
Omtrentlig risiko
22år
1 per 500 barn
30 år
1 per 400 barn
35 år
1 per 200 barn
Downs syndrom kan også
oppdages i 18 uke.
På alle private klinikker
i Norge med ultralydkompetanse får man utført ultralyd undersøkelser når man
selv ønsker det.(Til sammenligning får ikke friske gravide i Danmark utført
rutinemessig ultralyd us. i løpet av svangerskapet i det hele
tatt)
I Norge tas det ikke
blodprøve av mor for å undersøke fosteret, men det kan tas prøve fra morkaken.
Denne prøven tas imidlertid på indikasjon: (høy risiko for sykdom eller avik hos
fosteret). Den tas mellom 9 1/2 og 11 uke.
Lykke til videre i alle
dine valg.
Hilsen Monica.