Spørsmål:
Hei Monica Har ei vennine som er en snule lystløyner og liker å få oppmerksomhet..Kan et foster ligge i "dvale" at det for en periode slutter å vokse og så begynner det å vokse igjen. Hvor tidlig kan termin fastslås v hjelp av ultralyd. Hun har 2 farskandidater og uroer begge. Hun har hatt 3 forskjellige terminer og vet ikke hvem som er far til barnet. Hun sier at hun ble undersøkt av jordmor i svangerskapsuke 39. jordmor hadde kjent hode til barnet v underlivsundersøkelse. Hun ble sendt hjem fordi hun ikke hadde veer. Kan hun ha fødselsåpning uten å være i fødsel og går det ann å kjenne hodet med fingrene. Er det noe i dette.

Svar:
Svar: Et foster kan ikke ligge i ”dvale”. Det hender foster kan ha dårlig vekstforhold i livmoren, men det er ikke en forbigående tilstand. Ved hjelp av tidlig ultralyd kan man få en ”midlertidig termindato” som bedømmes ut fra fosterets størrelse der og da. For å fastsette den ”riktige termindato” som følger kvinnen i svangerskapet må ultralydundersøkelsen foretas mellom 17-20 uke. Det er viktig å være klar over at det i terminbestemmelsen ligger +/- 14dager. Det betyr at et svangerskap kan vare fra 38-42 uker. Ved vaginal undersøkelse sent i svangerskapet er det godt mulig for jordmor eller den som undersøker å kjenne barnets hode med fingerne. Det er heller ikke uvanlig at mormunnen har begynt å åpne seg litt selv om fødselen ikke har startet. I forhold til usikkerhet om farskap er DNA test etter barnets fødsel en god mulighet for alle involverte parter.
Håper du fikk litt klarhet i saken. Hilsen Monica.