Spørsmål:
Hei! Når er det egentlig man når den "magiske" grensen på 12 uker? Er det 12+0, (for det er vel det som er fullgåtte 12 uker), eller er det ved 13+0? Og når går man egentlig over til 2. trimester - er det etter fullgåtte 13 uker (13+0), eller er det ved 13+6? Disse dagene, ukene og trimestrene forvirrer meg litt... Er nå 11+4, betyr det at jeg nærmer meg "grensen", eller er det enda en uke igjen?? Og når noen spør - er jeg egentlig i uke 11, eller i uke 12?

Svar:
Hei. Dette med uker forvirrer flere enn deg. De fleste er nok vant til å omtale svangerskap i måneder.  9 mnd. = 40 uker.
- 2 uker er du når du er i den 12 uke. Alt fra 12 og utover...
- 11 + 4, betyr at du er fullgått 11 uker og 4 dager mot uke 12.
- 2 trimester starter når du er fullgått uke 12
Håper du ble litt mindre forvirret! Husk at dette kun er tall. Lykke til videre. Min erfaring er at etter hvert får ofte uker og dager litt mindre betydning.
Hilsen Monica