Spørsmål:
Hei.. Jeg er sliten av bekymring om dagen. Jeg har ei jente som ligger i tverrleie/skråleie. Slik har det vært de siste 10 ukene. Det ser ikke ut til å hun kommer til å legge seg ned med hode eller sete. Jeg er nå i uke 38. Føler at jeg går å venter på at fødselen skal starte og at det ender opp med hastesnitt. Sykehuset vil vente til noe skjer før de gjør noe. Jeg er venter nr. 2, med først gikk jeg 16 dager over termin og ble satt igang. Kan jeg kreve planlagt snitt eller at det gjøres et forsøk på å snu henne? Fortsatt god sommer

Svar:
Jeg forstår at dette kan skape usikkerhet hos deg, men det er stor gevinst i å føde vaginalt både for deg og barnet ditt. Det er også STOR forskjell på tverrleie og skråleie. Når barn ligger i skråleie vil sjansen være stor for at de legger seg med hodet ned når riene starter eller når evt. vannet går. Ligger de derimot helt på tvers er saken en helt annen.
Jeg vil råde deg til å snakke med barnet hver dag og be det legge seg i riktig posisjon! Dernest kan du forsøke å "dytte"/stryke på magen med en hånd ned mot barnets hode for stimulere det.
Det er ikke helt uvanlig med et ustabilt leie som dette, særlig det ert kan være rikelig med plass.
Lykke til med innspurten! Håper du får en flott fødsel .
Hilsen Monica.