Spørsmål:
Hei, Jeg er nå gravid i uke 33, og har en gutt fra før som ble født i uke 34. Med førstefødte hadde jeg premature rier fra uke 32, ble lagt inn på sykehus fikk behandling som stoppet riene. Husker at jeg den gangen fikk beskjed om å være forsiktig med samleie, fordi sæden inneholder stoffer som kan starte fødselen/riene og fordi vi hadde hatt samleie før riene startet. 14 dager etter ble jeg på nytt innlagt med rier og en nydelig og frisk gutt på kom til verden. Den natten vi dro til sykehuset, hadde vi hatt samleie (klarte ikke å være helt avholden heller) og derfor lurer jeg på om det var årsaken til at jeg fødte for tidlig. Denne gangen fikk han bare komme i og med at lungemodningsprøyten hadde blitt gitt sist gang jeg var innlagt. Når det gjelder denne graviditeten, har jeg også flere gange hatt sterke sammentrekninger en tid etter samleie. Vil karekterisere de som rier og ikke kynnere fordi de har vært så sterke, samtidig med murring i ryggen og med menstruasjonsliknende smerter. Riene har heldigvis avtatt etter noen timer. Vi er begge helsearbeidere, vet å ta det med ro og ikke stresse, derfor har vi sett riene litt an, og ikke hastet inn på sykehus, sykehuset er også like i nærheten. Er nå blitt sykemeldt fra jobben på grunn av økende kynnere på jobb den siste måneden og fordi jeg er svært sliten. Har allikvel daglig og hyppige kynnere og vi kvier oss får å ha sex nå når vi skjønner at dette kan starte fødelsen for tidlig. Har lest litt om det og forskere/fagfolk mener at sex ikke er skadelig under graviditete, det stemmer iallfall ikke i mitt tilfelle! Har du hørt om liknende tilfeller, er enkelte kvinner mer følsom for sæd enn andre?

Svar:
Det er veldig forskjellig hva kvinner har av kynnere i sine svangerskap, men det er ofte stor forskjell på å være første- eller flere gangs gravid.
Hos noen kvinner kan også livmorhalsen modnes før tiden. En moden livmorhals kan reagere på prostaglandin (som finnes i sæden) og starte fødsel.
Med din opplevelse fra forrige svangerskap er det vel lurt å være forsiktig nå. Sex er heldigvis mye mer enn samleie. Med kondom/pessar vil heller ikke sæden nå mormunnen.
Lykke til rugingen. Det er viktige uker du har foran deg.
Hilsen Monica.