Spørsmål:
Hei. Jeg er nå gravid med mitt tredje barn. De to første ble forløst ved hjelp av keisersnitt. Har jo blitt fortalt at Maxgrensen er tre snitt, men lurer på om dette er veldi farlig for meg, siden jeg har nådd denne grensen nå. Har fått tilbud om sterilisering, samtidig som de utfører dette snittet... Dette er noe jeg har tenkt å få gjort , med forbehold. Føler jeg trenger mer info ang dette, det er viktig for meg at kroppen oppfører seg mest mulig "normalt" etterpå. Slik at jeg forsatt kan føle meg som en kvinne....

Svar:
For mange år siden anbefalte man kvinner kun tre snitt. Nå opplever imidlertid kvinner å få utført flere enn tre.
Om du ikke ønsker flere barn eller har problemer med annen sikker prevensjon kan sterilisering være et godt tilbud, men om det skal gjøres i forbindelse med keisersnittet kan kvinner fortelle at de er usikre på de vet nok om det nye barnet til å ta en så alvorlig avgjørelse.
Når vi snakker med kvinner om sterilisering må det alltid opplyses at de kvinnene som tar denne avgjørelsen i forbindelse med svangerskap/fødsel kan angre mer enn kvinner som har tenkt på dette over lang tid uavhengig av nåværende svangerskap.
Alder bør også vurderes. Livet kan se annerledes ut om noe år.
Ikke glem at er en svært enkel operasjon for menn.
Lykke til med barn nr. tre!
Hilsen Monica.