Spørsmål:
Hei Monica. I mitt forrige svangerskap for 3,5 år siden, gikk fostervannet i uke 30. Jeg lå fire uker på sykehus før gutten min ble født. Planlegger nå ny graviditet. Er det noe som tilsier at det samme vil skje igjen? Bør jeg gå til kontroll hos lege med en gang jeg evt blir gravid?

Svar:
Det er ingen ting som tilsier at det samme vil skje neste gang, men det hender at noen kvinner føder før terminen hver gang. Prematur fødsel (før uke 37) skjer med ca. 7% av norsk barn, og er vanligere hos kvinner under 20 og førstegangsfødende over 35 år.
Du kan evt. spørre jordmor/legen om å ta en bakteriologisk prøve fra livmorhalsen din på første kontroll for å utelukke en infeksjon. Vanligvis vet man ikke årsaken til å vannet gå før tiden. Samme kvinne som opplevet tidlig vannavgang ved et svangerskap kan også oppleve å gå 14 dager over terminen ved neste. Alt er mulig.
Lykke til!
Hilsen Monica.