Spørsmål:
Hei. Det jeg lurer på er om det er vanlig at man ikke får mensen etter fødselen. Fødte en sønn 13 januar og har ikke hatt nor tegn til mensen.Er det vanlig? Også i tillegg så er jeg plaget med kvalme,er det også vanlig etter fødselen?or hvis ikke så må æ ta e graviditetstest,har ikke hatt samleie etter fødselen..Bekymret mor Svar fort!

Svar:
Det er vanlig at det tar flere mnd. før mensen er tilbake etter en fødsel dersom man ammer. Om man ikke ammer eller ammer med tillegg kommer den ofte tidligere, men oftest ikke før etter 6 uker. Dette er imidlertid svært individuelt.
Kvalmen din er det ikke godt å si hva kommer av, men kan det være at du er sliten, glemmer å spise eller sover for lite? Det er slitsomt å være mor, særlig første gang hvor alt er nytt og man kan være usikker på mange ting.
Det meste blir bedre om man kommmer seg ut i frisk luft og i bevegelse. Hva med å unne seg daglige turer med barnevognen. Det går mot vår...................., er det ikke deilig!
Du behøver heldigvis ikke være redd for at du er gravid så lenge du ikke har hatt samleie.
Hilsen Monica.