Spørsmål:
Hei, jeg skal til Thailand 6 juli, men er superengstelig for reise og opphold. Er i uke 20 nå. Har vært frisk og rask under hele svangerskapet, men er allikevel veldig bekymret. Ville du reist?

Svar:
Det er vanskelig å forstå hvorfor du velger Thailand når du føler deg superengstlig for reise og opphold. Det er helt vanlig for kvinner (og noen menn) å søke det trygge uten sjanser når de venter barn. Dette er nok en instinktiv følelse om å beskytte eller ta vare på avkommet.
Jeg vil råde deg til å være ærlig med seg selv og partneren din.
Det er ingen katastrofe å avbestille en reise.
Det finnes mange andre tryggerer reisemål.
Ferie skal da være noe postivt! Det er ikke bra for deg eller barnet om du bare skal være stresset.
Håper du får superferien!
Hilsen Monica.