Spørsmål:
Hej! Jeg er i uke 5 og har tenkt meg at sykle Birkebeinerittet om 3 uker. Tidligere har jeg trent ganske mye, men ikke det siste året. Jeg begynte trene for ca 3 uker siden, dvs er i dårlig form, men vil allikevel forsøke ta mig rundt. Vad sier du som jordmor til dette?

Svar:
Det er jo fantastisk at du har krefter til bare å tenke på å gjøre det siden du er ny-gravid og vet at du i utgangspunktet er i dårlig form.
Men hvorfor i all verden vil du gjøre det? Og hva er det som driver deg? Det gjør meg nysgjerrig!
De fleste gravide er trøttere enn vanlig og blir fortere sliten i starten på et svangerskap.
Som "kattemor" ble jeg svært forbauset men også klokerer da jeg så hvordan katten sov og sov, og etterhvert forsto at hun var gravid. Ingen fortalte henne hva hun skulle gjøre. Hun fulgte bare kroppens signaler.
Jeg kan vanskelig forestille meg at din kropp forteller deg at du skal sykle Birken.
Vi oppfordere gravide til å være i bevegelse, mosjonere og trene, men ikke til å sette personlige rekorder eller trene intensivt over lang tid.
Jeg vil derfor oppfordre deg til å gjøre noe mye morsommere på sykkelen. Hva med å sykle Rallarvegen? Helt fantatstisk tur oppe på fjellet.
God tur videre !
Hilsen Monica.