Spørsmål:
Hei. Håper du kan hjelpe meg.Har hatt influensa med feber osv. etterpå begynte jeg og hoste noe voldsomt, og det vil ikke gi seg. Min svigermor sier at jeg kan hoste igang fødselen og ber meg ty til helsekost for hosten. kan dette stemme?, jeg er 28 uker på veg. Ble litt bekymret. Legen hadde ikke noe hostestimuleremde og tilby når jeg er gravid sa han. På fohånd takk. Hilsen Edel.

Svar:
Svar: Jeg har enda ikke opplevet at gravide har fått rier av å hoste, men jeg forstå godt at man tenke seg at det går an. Det er svært slitsom med hoste, og jeg tror i blant barnet i magen kan bli like sliten som moren av all hostingen.
Varmt drikke er slimløsende, og kan være til god hjelp for å få opp slim. Pastiller som lindrer en evt. kløe/irritasjon kan også hjelpe. Helsekost har nok sikkert gode preparater som gravide kan bruke.
God bedring! Hilsen Monica.