Spørsmål:
Hei! Jeg er nå 6+1 uker på vei og stumpa røyken samme dag som jeg tok positiv graviditetstest. Har egentlig astma så jeg skulle aldri begynt å røyke. Bruker ikke medisiner, fordi legen mente jeg hadde "vokst" astmaen av meg. Etter jeg stumpa røyken fikk jeg vont i halsen, astmalignende hoste og hodepine. Har ikke hatt spesiell høy feber eller vondt i leddene. Har hørt at man kan begynne å hoste når man slutter å røyke. Jeg hoster opp grønt ekkelt slim, men passer på å spytte det ut, tar livet med ro og drikker mye vann. Det jeg er redd for er at all hostinga og slimet som kan komme ned i magen skal være skadelig for den lille spiren, og at det kan føre til skade. Ringte legevakta i går, fikk beskjed om å ta paracet så ikke feberen ble for høy, men er fortsatt redd...

Svar:
Så fantastisk flott at du har sluttet å røyke!
Ingenting annet kan erstatte den postive helse effekten av dette viktige valget du har gjort i forhold til barnet du nå skal bære frem.
Du blir ikke syk av å slutte å røyke. Antageligvis er dette helt tilfeldig.
Om du er usikker på hoste med puss (som hostes opp) bør du kontakte fastlegen din for en kontroll.
Om du svelger slim er det ikke farlig for deg eller fosteret, men også fint å kvitte seg med det når du har anleding til det.
Mosjon løsner slim. Det er viktig å huske på.
Hodepine kan man også få i svangerskapet uten av man ellers er syk. Den er hormonell og forsvinner etterhvert.
Ta kontakt med jordmor og få god og nyttig informasjon.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.