Spørsmål:
Svineinfluensa, er det egentlig farlig å få det som gravid? Evt hvorfor? Jeg er ganske utsatt for smitte siden jeg har barn både i barnehage og skole. Er 27 uker på vei.

Svar:
Det optimale er selvfølgelig at gravide er friske gjenneom hele svangerskapet, men slik er det jo ikke for de fleste av oss.
Jeg er usikker på hvorfor gravide er satt i risikogruppen nå i denne forbindelse. Det er ikke vanlig å ta forhåndsregeler ved en vanlig influensa. Svine influensa er betegnet som en mild, men ny type influensa.
Gravide bes om å ta kontakt med lege dersom de selv eller noen i familien er smittet.
Om det er noen trøst kan jeg forteller deg om en bekjent av meg( ung kvinne) som fikk påvist svineinfluena ved blodprøve. Kjæresten og øvrig familie som var sammen med kvinnen i dagene før og etter er ikke blitt syke.
Lykke til videre! Håper du holde deg frisk.
Hilsen Monica.