Spørsmål:
Jeg er gravid i 7 uke, men har en kronisk urinveisinfeksjon som har gjort at jeg har gått på penicillin mer eller mindre sammenhengende det siste halvannet året. Nå må jeg forsøke å forebygge, men vanlig forebyggende medisin har heller ikke virket (Hiprex). Vet at kjerringrokk-te og tranebær skal være forebyggende, men har hørt at urter ikke er bra når man er gravid - hva gjør man da?

Svar:
Svar: Kjære Tiril! Jeg føler med deg. Det høres ille ut at du har gått med
plagene i så lang tid. Mitt første spørsmål til deg blir derfor: Har du vært til
utredning for å finne ut hva som er årsaken ? Med din sykehistorie er det
naturlig at man blir henvist til bla røntgen av urinveier og til en spesialist
(urolog).
Nå kan man dessverre ikke foreta seg så mye med kvinner som
venter barn, i alle fall ikke ta røntgen, men dette er noe du kan tenke på til
etter graviditeten,(i tilfelle det ikke allerede er utført.)
Et godt, enkelt og ufarlig råd som har hjulpet mange kvinner er store doser
C- vitaminer. Det kroppen din ikke trenger av vitaminene skilles ut
gjennom urinen. Du kan kjøpe vanlige C-vitaminer på apoteket, à 250mg og ta 4
tabelett ( 1g) når du legger deg. Dette tar du hver eneste kveld. C- vitaminene
gjør urinen sur og gir bakteriene dårlige vekstvilkår.
Du vet sikkert alt
om rikelig drikke (2 liter pr. dag), vannlating etter samleie, tørke deg forfra
og bakover etter toalettbesøk, ikke bruke vaskeklut, ikke kar- bar osv , men
bruker du ullbukse? Jeg lover deg at du vil merke forandring. Gå til en
spesialbutikk og kjøp ulltruse, i ren 100% ull. (Ikke ull/bomull, ikke
ull/silke.) Mange moderne kvinner vegrer seg, men du vil merke umiddelbar
forskjell.
Pass ellers på at du alltid er varm og tørr på føttene.
Spander de fineste ullsokker i alle tykkelser og bruk de også om sommeren. Sitt
aldri ned og bli kald i stumpen. Ikke sitt på stranden med våt badebukse.
Unngå koffein og sjokolade når du er infisert. De kan irritere det betente vevet
i slimhinnene. Spis blåbær nå den sesongen starter, og forsøk om du kan komme på
offensiven. Nå skal du vinne over bakteriene! Jeg tror nemlig at vi kan psyke
oss ned av fortvilelsen og håpløsheten. Kom deg på offensiven, i kamphumør og GÅ
til angrep! Spis næringsrik mat for å styrke motstandskraften din, og hold deg
til et sukkerfattig kosthold. Hvil deg når du føler behov for det, sørg for nok
søvn og daglig mosjon. Det er lurt å drikke Cultura som inneholder aktive
kulturer når du tar antibiotika.
Lykke til og god bedring! Jeg håper du
blir bedre og at du investerer i en god ullbukse.
Hilsen
Monica