Spørsmål:
Hei! Og takk for en flott spalte. Jeg har vært på overtidskontroll og gynekologen sa han skulle "strippe" meg for å frigjøre hormoner som kanskje kunne sette igang fødselen. Det var veldig ubehagelig. Hva er det egentlig som skjer da? Og hvor kan jeg lese mer om dette, har ikke hørt om det før. Mvh. Catharina

Svar:
Takk for positiv tilbakemelding.
Stripping er ofte litt ubehagelig, eller kanskje til og med litt vondt ( ialle fall om man ikke klarer å slappe godt av når dete gjøres) Dersom mormunnen er både åpen og tøyelig slik at man kommer inn med en finger kan denne strippingen utføres. Man fører en finger inn gjennom livmorhalsen og varsomt løsner fosterhinnene fra livmorveggen på innsiden, akkurat rundt åpningen.
Dette må bare gjøres av jordmor eller fødselslege. Det kan nemlig ligge blodårer i veien.
Lykke til med innspurten. Håper strippingen gir reslutater.
Hilsen Monica.